Navigation


RSS : Articles / Comments


Refleksi 3

9:37 AM, Posted by irwan, No Comment

Untuk refleksi seterusnya, berikut adalah soalan-soalan yang perlu dibincangkan bersama. Soalan-soalan ini menuntut anda memikirkan pengalaman yang telah dilalui pada semester ini yang berkaitan dengan pembelajaran atas talian menggunakan Moodle (ADEC). Soalan-soalan ini adalah amat penting kerana ianya akan membantu anda sebagai seorang guru yang juga akan menggunakan pembelajaran atas talian dengan murid-murid anda suatu hari nanti.
1- Apakah ciri-ciri dan kemahiran yang ada pada anda membolehkan anda mengawal proses pembelajaran anda secara atas talian?

Ciri-ciri dan kemahiran yang ada pada saya bagi membolehkan saya mengawal proses pembelajaran secara atas talian adalah:

 Mempunyai kemahiran asas dalam mengendalikan komputer iaitu untuk mengikuti arahan yang diberikan oleh pensyarah.
 Tidak membuka laman web yang tidak berkaitan dengan bahan pembelajaran yang boleh mengurangkan tumpuan terhadap pengajaran pensyarah.
 Cuba memperbaiki kelemahan melalui komen yang diberikan oleh pensyarah dan rakan-rakan.
 Boleh mendapatkan bahan bacaan tambahan yang telah disediakan oleh pensyarah daripada ADEC



2- Apakah bahan atau sumber yang perlu disediakan oleh tutor/pensyarah supaya anda boleh mengawal proses pembelajaran anda atas talian?

Bahan atau sumber yang perlu disediakan oleh pensyarah supaya saya dapat mengawal proses pembelajaran atas talian adalah seperti:

 Menghebahkan informasi terlebih dahulu samada di dalam kelas ataupun melalui pengumuman di dalam ADEC tentang apa yang akan dipelajari pada pertemuan yang selanjutnya agar saya lebih bersedia dengan bahan-bahan yang diperlukan.
 Menyenaraikan URL yang penting bagi mengukuhkan lagi pemahaman tentang apa yang telah dipelajari di dalam kelas.
 Menyediakan nota-nota yang telah dipelajari semasa kelas di dalam ADEC agar boleh digunakan untuk menguatkan lagi pemahaman.

3- Apakah perkara-perkara yang perlu dibuat oleh seorang guru untuk membantu murid meningkatkan kawalan proses pembelajarannya secara atas talian?

Perkara-perkara yang perlu dibuat oleh seorang guru untuk membantu murid meningkatkan kawalan proses pembelajaran atas talian adalah:

 Mempunyai suara yang jelas agar pelajar dapat mendengar arahan yang diberikan
 Memantau proses pembelajaran pelajar agar mereka merasa terpimpin.
 Menyenaraikan URL yang boleh diakses bagi manfaat pelajar.
 Menyediakan bahan bacaan tambahan kepada pelajar untuk mengukuhkan lagi pemahaman mereka.

No Comment