Untuk refleksi seterusnya, berikut adalah soalan-soalan yang perlu dibincangkan bersama. Soalan-soalan ini menuntut anda memikirkan pengalaman yang telah dilalui pada semester ini yang berkaitan dengan pembelajaran atas talian menggunakan Moodle (ADEC). Soalan-soalan ini adalah amat penting kerana ianya akan membantu anda sebagai seorang guru yang juga akan menggunakan pembelajaran atas talian dengan murid-murid anda suatu hari nanti.
1- Apakah ciri-ciri dan kemahiran yang ada pada anda membolehkan anda mengawal proses pembelajaran anda secara atas talian?
Ciri-ciri dan kemahiran yang ada pada saya bagi membolehkan saya mengawal proses pembelajaran secara atas talian adalah:
Mempunyai kemahiran asas dalam mengendalikan komputer iaitu untuk mengikuti arahan yang diberikan oleh pensyarah.
Tidak membuka laman web yang tidak berkaitan dengan bahan pembelajaran yang boleh mengurangkan tumpuan terhadap pengajaran pensyarah.
Cuba memperbaiki kelemahan melalui komen yang diberikan oleh pensyarah dan rakan-rakan.
Boleh mendapatkan bahan bacaan tambahan yang telah disediakan oleh pensyarah daripada ADEC
2- Apakah bahan atau sumber yang perlu disediakan oleh tutor/pensyarah supaya anda boleh mengawal proses pembelajaran anda atas talian?
Bahan atau sumber yang perlu disediakan oleh pensyarah supaya saya dapat mengawal proses pembelajaran atas talian adalah seperti:
Menghebahkan informasi terlebih dahulu samada di dalam kelas ataupun melalui pengumuman di dalam ADEC tentang apa yang akan dipelajari pada pertemuan yang selanjutnya agar saya lebih bersedia dengan bahan-bahan yang diperlukan.
Menyenaraikan URL yang penting bagi mengukuhkan lagi pemahaman tentang apa yang telah dipelajari di dalam kelas.
Menyediakan nota-nota yang telah dipelajari semasa kelas di dalam ADEC agar boleh digunakan untuk menguatkan lagi pemahaman.
3- Apakah perkara-perkara yang perlu dibuat oleh seorang guru untuk membantu murid meningkatkan kawalan proses pembelajarannya secara atas talian?
Perkara-perkara yang perlu dibuat oleh seorang guru untuk membantu murid meningkatkan kawalan proses pembelajaran atas talian adalah:
Mempunyai suara yang jelas agar pelajar dapat mendengar arahan yang diberikan
Memantau proses pembelajaran pelajar agar mereka merasa terpimpin.
Menyenaraikan URL yang boleh diakses bagi manfaat pelajar.
Menyediakan bahan bacaan tambahan kepada pelajar untuk mengukuhkan lagi pemahaman mereka.
skip to main |
skip to sidebar
Back on top ^
created by Nuvio | Webdesign
Syukran liziaratikum... © 2008 Ken ahlin | Converted to XML Blogger Template by ThemeLib