Navigation


RSS : Articles / Comments


Refleksi 2

9:40 AM, Posted by irwan, No Comment

Ramai yang mengatakan guru-guru tidak menggunakan ICT di sekolah kerana mereka belum bersedia. Sekiranya anda ditempatkan di sekolah Bestari, apakah langkah-langkah yang akan anda lakukan untuk membantu guru-guru lain supaya bersedia untuk membudayakan ICT dan memanfaatkan perkakasan ICT yang ada di sekolah?

Kemudahan yang disediakan di sekolah seperti ICT bukanlah untuk perhiasan semata-mata. Perbuatan tidak memanfaatkan kemudahan ini merupakan suatu bentuk pembaziran. Kos untuk menyediakan kemudahan ini di sekolah bukanlah murah. Oleh itu, adalah sewajarnya bagi guru untuk menghargai kemudahan ini dengan menggunakannya dalam P&P. Sekiranya saya ditempatkan di sekolah Bestari, langkah-langkah yang akan saya lakukan untuk membantu guru-guru lain adalah seperti berikut:
1. Mengenalpasti apakah faktor-faktor yang menyebabkan mereka tidak mahu menggunakan ICT
2. Sekiranya disebabkan tiada kemahiran, saya bersedia membantu mereka dengan sedikit kemahiran yang saya ada dan sekiranya disebabkan mereka sudah mempunyai kemahiran untuk mengendalikan ICT tetapi masih tidak mahu lagi menggunakannya, saya cuba memberitahu kepada mereka akan kepentingan ICT ini dalam arus pendidikan semasa.
3. Memberi cadangan kepada pengetua sekolah agar mengadakan kursus kemahiran ICT di sekolah dengan menjemput pakar dalam bidang ini. Kursus ini bolehlah diadakan pada hujung minggu.
4. Memberi cadangan kepada pengetua agar setiap perhimpunan rasmi sekolah juga menggunakan ICT bukan sekadar menggunakan mikrofon semata-mata.
5. Memberi cadangan kepada pengetua agar diadakan minggu kesedaran ICT sebagaimana selalu diadakan minggu bahasa.

No Comment